Wonen

Wat mag het kosten?

Wonen

Realisatie

Begroting

Meerjarenbegroting

bedragen x

 €1.000

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Beheer overige gebouwen en gronden

Lasten

1.205

1.430

1.080

873

888

916

Baten

-915

-1.172

-909

-870

-1.322

-889

Saldo

290

258

171

4

-435

26

Verkeer en vervoer

Lasten

4.676

4.477

4.736

4.864

4.939

5.098

Baten

-652

-429

-439

-447

-456

-460

Saldo

4.024

4.047

4.297

4.417

4.483

4.638

Rijksinfra

Lasten

7.243

2.623

3.428

4.903

3.002

814

Baten

-330

-12.880

-252

-258

-109

-7

Saldo

6.913

-10.257

3.175

4.645

2.893

807

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Lasten

340

5

0

0

0

0

Baten

-340

0

0

0

0

0

Saldo

0

5

0

0

0

0

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Lasten

4.596

3.722

4.361

4.533

4.670

4.811

Baten

-942

-90

-101

-103

-105

-106

Saldo

3.654

3.632

4.259

4.430

4.566

4.705

Riolering

Lasten

3.709

3.795

3.998

4.199

4.343

4.441

Baten

-4.620

-4.627

-4.820

-5.046

-5.213

-5.328

Saldo

-911

-832

-822

-847

-869

-887

Afval

Lasten

3.393

3.598

3.843

3.920

3.998

4.015

Baten

-4.266

-4.498

-4.714

-4.817

-4.919

-4.949

Saldo

-873

-900

-871

-897

-922

-934

Energie en klimaat

Lasten

2.071

3.059

4.116

1.936

1.945

1.982

Baten

-1.014

-1.803

-1.164

-672

-664

-678

Saldo

1.057

1.256

2.952

1.264

1.281

1.304

Begraafplaatsen en crematoria

Lasten

24

23

42

22

23

23

Baten

-15

-11

-11

-12

-12

-12

Saldo

9

12

30

10

10

11

Ruimtelijke ordening

Lasten

2.240

2.696

1.765

1.828

1.878

1.810

Baten

-970

-1.561

-1.597

-328

-339

-341

Saldo

1.270

1.135

168

1.500

1.538

1.469

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

Lasten

1.332

10.178

1.083

2.080

669

648

Baten

-1.389

-12.760

-1.757

-6.387

-661

-606

Saldo

-58

-2.582

-674

-4.308

8

43

Wonen en bouwen

Lasten

3.955

2.479

2.743

2.721

2.828

2.942

Baten

-5.572

-3.207

-1.595

-1.608

-1.641

-1.641

Saldo

-1.617

-728

1.148

1.114

1.187

1.301

Totaal programma

Lasten

34.784

38.084

31.192

31.880

29.181

27.500

Baten

-21.025

-43.038

-17.360

-20.548

-15.442

-15.017

Saldo

13.758

-4.953

13.832

11.332

13.740

12.483

Verrekening met reserves

Lasten

2.464

15.849

2.779

4.980

1.130

671

Baten

-7.457

-1.022

-3.671

-5.106

-3.262

-1.039

Saldo

-4.993

14.827

-892

-126

-2.132

-368

Na verrekening met reserves

Lasten

37.248

53.933

33.971

36.860

30.311

28.171

Baten

-28.483

-44.060

-21.031

-25.654

-18.703

-16.056

Saldo

8.765

9.874

12.940

11.206

11.608

12.115

Ná de Kadernota zijn de volgende mutaties doorgevoerd op het programma Wonen:

Aanpassingen Programmabegroting 

2026

2027

2028

2029

Wonen

Vergoeding bestemmingswijziging Pepereind 25

244

0

0

0

Dotatie in de Algemene reserve

-244

0

0

0

Gladheidsbestrijding

10

10

10

11

Verkeerstellingen

3

3

3

3

Waarschuwingssystemen fietsoversteken

-11

-11

-11

-11

Klimaatadaptief groenbeheer wegen

60

61

63

64

Vegen en borstelen verhardingen

95

97

99

102

Bevorderen deelmobiliteit

20

0

0

0

Rijksinfra

-39

-39

-45

-33

Boombeheer

-522

-533

-554

-566

Graskanten

5

5

5

5

Saneren speelvoorzieningen

0

17

17

17

Klimaatadaptief groenbeheer afval

-40

-41

-42

-43

Afvalstoffenheffing

40

41

42

43

Klimaatadaptief groenbeheer riolering

-20

-20

-21

-21

Egalisatievoorziening riolering

20

25

25

26

Kwijtschelding Afval- en rioolheffing

82

84

86

86

Mutaties afval en riool

-295

-248

-248

-108

Beleid milieu

5

5

5

5

Ongediertebestrijding

15

15

16

16

Stelpost gebiedsontwikkeling

75

75

75

75

Huisvestingsvergunning

0

0

0

0

Totaal programma Wonen

-498

-454

-475

-332

Mutaties Programmabegroting 2026

Beheer overige gebouwen en gronden

Vergoeding bestemmingswijziging Pepereind 25    244

Voor de aanleg van de definitieve ontsluitingsweg moet de gemeentelijke woning op Pepereind 25 worden gesloopt, op deze woning rust geen boekwaarde meer. De gemeente krijgt vanuit het ministerie een vergoeding van € 244.000 ter compensatie van de bestemmingswijziging van deze locatie.

Dotatie in de Algemene reserve   -244

Deze vergoeding wordt toegevoegd aan de Algemene reserve. Voor de ontwikkeling van het omliggende gebied wordt in de toekomst mogelijk een beroep op de Algemene reserve gedaan.

Verkeer en vervoer

Gladheidsbestrijding   10

Door de zachtere winters is er de afgelopen jaren minder strooizout gekocht. Het budget wordt met
€ 10.000 verlaagd.

Verkeerstellingen   3

Op basis van de uitgaven van afgelopen jaren wordt voorgesteld het budget met € 3.000 te verlagen. Mocht er in een jaar behoefte zijn aan meer tellingen dan wordt hiervoor incidenteel budget aangevraagd.

Waarschuwingssystemen fietsoversteken   -11

Voor beheer en onderhoud van de waarschuwingssystemen bij fietsoversteken is er jaarlijks € 10.500 aan budget nodig.

Klimaatadaptief groenbeheer wegen   60

Na een inventarisatie en herbeoordeling van de werkzaamheden met betrekking tot het klimaatadaptief groenbeheer hoort  € 40.000 van de kosten thuis bij afval en € 20.000 bij riolering. Het budget voor klimaatadaptief groenbeheer wegen kan hiermee met  € 60.000 worden verlaagd.

Vegen en borstelen verhardingen   95

Door de lagere frequentie van het vegen en borstelen van de wegen kan het budget met € 95.000 worden verlaagd. Het onderhoudsniveau wordt hiermee het minimale niveau om kapitaalsvernietiging te voorkomen. Dit zorgt voor meer onkruid, meer vuil in de goten, minder goede waterafvoer en meer zwerfafval. Dit veroorzaakt een nadrukkelijk ander straatbeeld wat leidt tot meer klachten en een hogere inspanning op klachtafhandeling.

Bevorderen deelmobiliteit   20

In de Kadernota 2026 was een voorstel opgenomen om mee te werken aan een initiatief om in Helvoirt deelmobiliteit te stimuleren door de introductie van deelauto's. Hiervoor is een cofinanciering van € 20.000 begroot. De Rijkssubsidie is echter niet gehonoreerd waarmee ook onze bijdrage vervalt.

Rijksinfra

Rijksinfra   -39

Jaarlijks wordt de meerjarenplanning voor het programma Rijksinfra geactualiseerd. Gewijzigde uitgaven, verrekeningen, urenbesteding en financiering leiden tot een aangepaste mutatie vanuit de bestemmingsreserve Rijksinfra.

Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Boombeheerplan   -522

Conform het boombeheerplan is er jaarlijks € 465.000 aanvullend budget nodig om alle bomen in Vught te kunnen onderhouden en te voldoen aan onze zorgplicht. Voor de uitvoering van het boombeheer is onvoldoende capaciteit, waardoor er structurele uitbreiding van 0,67 fte schaal 8 nodig is. De kosten hiervoor bedragen € 57.000.

Bijwerken graskanten   5

Klimaatadaptief groenbeheer graskanten: het minder frequent bijwerken van de graskanten levert een besparing op van € 5.000. Het resulteert in een rommeliger beeld, wat verhoging van het aantal klachten tot gevolg heeft.

Saneren speelvoorzieningen   17

Het saneren van speeltuinen of losse toestellen bespaart op keuring en onderhoud.

Afval

Klimaatadaptief groenbeheer afval    -40

Na een inventarisatie en herbeoordeling van de werkzaamheden met betrekking tot het klimaatadaptief groenbeheer hoort  € 40.000 van de kosten thuis bij afval.

Afvalstoffenheffing   40

Deze kosten verrekenen we daarom in de afvalstoffenheffing.   

Inzameling en verwerking afval

Hogere kosten voor afvoeren restafval
De kosten voor restafval nemen toe vanwege de aanwezigheid van lachgascilinders. Om te voorkomen dat deze bij verbranding tot ontploffing komen wordt er vooraf gesorteerd. De extra kosten hiervoor bedragen € 35.000.
Opbrengst recyclebare afvalstromen
Vanwege een nieuwe ketenovereenkomst is de vergoeding voor plastic, blik en drankkartons, papier, en EPS die wij ontvangen met € 42.000 verlaagd.
Milieustraat
De kosten voor de milieustraat zijn € 41.000 gestegen door de hogere kosten voor inhuur van personeel en inzameling en verwerking van verschillende afvalstromen.
Kwijtschelding
De kwijtschelding van de afvalstoffenheffing wordt verrekend in de tarieven van de afvalstoffenheffing. De kosten hiervoor bedragen € 38.000.
Afvalstoffenheffing
De aanpassingen van de budgetten van de afvalinzameling wordt verrekend met de afvalstoffenheffing.

Riolering

Klimaatadaptief groenbeheer riolering    -20

Na een inventarisatie en herbeoordeling van de werkzaamheden met betrekking tot het klimaatadaptief groenbeheer hoort  € 20.000 thuis bij riolering.

Egalisatievoorziening riolering   20

De aanpassingen van de budgetten bij riolering worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering. De onttrekking uit de voorziening wordt met € 20.000 verhoogd.

Kwijtschelding Afval- en rioolheffing   82

Binnen de bestaande armoederegelingen is er ook de mogelijkheid tot het verlenen van  kwijtschelding afvalstoffenheffing en/of rioolheffing. De gederfde opbrengsten komen op dit moment ten laste van het exploitatieresultaat. Het is wettelijk toegestaan deze kosten te verrekenen via de afvalstoffen- en rioolheffing. Wij stellen voor dit te doen. Hierdoor nemen de lokale lasten weliswaar toe maar wordt het bestuurlijke uitgangspunt van 100% kostendekkendheid wel nageleefd.

Mutaties Afval en riolering   -295

Alle aanpassingen in de exploitatielasten en -baten worden, inclusief de mutaties in de toegerekende personele lasten, overhead, kapitaallasten en BTW doorberekend op basis van het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid.

Energie en klimaat

Beleid milieu   5

Het werkbudget dat structureel beschikbaar is gesteld voor milieuzaken wordt veelal beperkt benut en wordt daarom met €4.524 naar beneden bijgesteld. Mocht er incidenteel aanvullend budget benodigd zijn, dan wordt afzonderlijk aangevraagd.  

Ongediertebestrijding     15

We verwachten een lagere plaagdruk en daarmee ook lagere kosten voor ongediertebestrijding. Het budget wordt met € 15.000 naar beneden bijgesteld. Mocht er incidenteel aanvullend budget benodigd zijn, dan wordt dit afzonderlijk aangevraagd.

Wonen en bouwen

Stelpost gebiedsontwikkeling   75

Binnen de stelpost gebiedsontwikkeling is een structureel budget geraamd van € 154.176  voor de dekking van kosten die gemaakt worden voor de ontwikkeling/verkoop van gemeentelijk vastgoed. Het gemeentelijk vastgoed, denkend aan voormalige schoolgebouwen, dat nog ontwikkeld kan worden is zeer gering. Daarom kan deze stelpost structureel naar beneden worden bijgesteld met € 75.000.

Huisvestingsvergunning   0

Voor de beoordeling van huisvestingsvergunningen is de verwachting dat er voor ca. € 4.500 aan kostendekkende leges per jaar geïnd gaat worden. Deze opbrengst blijft beschikbaar voor mogelijke extra capaciteit.

Deze pagina is gebouwd op 11/11/2025 16:45:31 met de export van 11/11/2025 16:39:39